Posted by: sokongsalaf | October 2, 2007

Derma Organ ASRI Salafi – Cakap Tidak Serupa Bikin

Aku membaca Utusan Meloya hari ini, satu ruangan bertajuk: Muslim boleh derma organ untuk bukan Islam (sila klik URL), yang mana artikel ini menerangkan pendapat Mufti Perlis tentang pendermaan Organ dari Muslim kepada non Muslim.

Aku menelefon kepada beberapa agensi bertanggungjawab PSTN malaysia dan beberapa badan kebajikan Malaysia yang menghandle urusan ini. Aku bertanyakan nama Mohd Asri Zainul Abidin dengan no ICnya sekali, adakah dia pernah mendaftar untuk menderma mana-mana organ, tetapi pegawai yang bertugas bahagaian tersebut, iaitu kawan saya sendiri menafikan adanya nama Sahibus SAMAK Mufti Perlis itu. Saya bertanya lagi dengan dia adakah dia pasti? Dia berkata setakat rekod yang ada di tangan dia, nama Mufti Perlis tidak pernah ada dalam rekod penderma organ sama ada keseluruhan mahupun sebahagian organ dalam negara ini.

Hehe aku tertanya-tanya rupanya perangai Mufti Salafi ini pandai cakap aje…

Sekian dari
Roslan penderma organ…


Responses

  1. Wassalama ‘ala manitaba’al Huda
    Kami dari salafi menafikan bahawa Mufti Asri itu mewakili salafi, dia sebenarnya mewakili Ikhwani dan saya minta saudara jangan kaitkan kesalahan mufti Perlis ini dengan aliran salafi.
    moga saudara mendapat petunjuk dari Allah

  2. Inilah kerja bebudak yg anti dgn salafi, sampai sanggup phone PSTN dan lain lain semata mata utk mencari kesalahan org lain. Asri hanya memberi pendapat ttg pendermaan organ tak semestinya dia menderma. Menderma tu kan sunnah sahaja bagi mereka yg mampu melakukan.

  3. Mohd. Asri berkata,” jika bantuan diberikan kepada orang bukan Islam sudah tentu ia dapat memperbetulkan pelbagai salah tanggapan mengenai Islam selain menjadi satu strategi yang baik dalam usaha dakwah.”

    Komen Roslan: Masalah group atau puak (aka puaka salafi) ialah bila mereka menyebarkan aib gerakan lain, aib syeikh dari gerakan lain, maka meraka katakan ianya kerana sayang pada umat ini, takut terpengaruh dan disesatkan oleh tokoh2 umat yang tidak ikut Al-Quran dan sunah.
    Namun bila guru atau sifu mereka kena tegur, terus cari aib, buka kesalahan dan bla-bla-bla, sebelum pergi Mesir dulu, aku ikut salafi utara 10 tahun dan aku tahu sangat bab takfiir orang lain nih…nur fakhrul toksah lah nak klentong kita semua, aku terlibat dengan perpecahan salafi ini dah lama dah.

  4. kalau yg keluar fatwa pun dia, yang nak derma pun dia… semua dia…..org mcm saudara ni buat apa??? dia keluar isu pasal mmg tgungjawab dia nk betulkan pndgn masyarakat..apa guna ilmu dia ada kalau nak simpan.. tak sebarkan.. bukan mcm sstengah org..ada ilmu…tp ilmu letak kat mana ntah.. yang kerjanya mencerca..buat reja xmau…astaghfirullah….

  5. Syeikh,
    apa salahnya menderma dan buat fatwa serentak? apakah ada masalah kalau dia jadi mufti, kemudian dia register sebagai donour, organ akan diambil bila dia mati besok, tidak ada kaitan dengan kerja kuli atau kerja mufti.
    Kalau dia mendakwa untuk tujuan dakwah sepatutnya mufti yang menunjukkan contohnya.
    Kepimpinan lebih baik ada teladannya bukan arahan sahaja.

  6. Komen Roslan: Masalah group atau puak (aka puaka salafi) ialah bila mereka menyebarkan aib gerakan lain, aib syeikh dari gerakan lain, maka meraka katakan ianya kerana sayang pada umat ini, takut terpengaruh dan disesatkan oleh tokoh2 umat yang tidak ikut Al-Quran dan sunah.
    Namun bila guru atau sifu mereka kena tegur, terus cari aib, buka kesalahan dan bla-bla-bla, sebelum pergi Mesir dulu, aku ikut salafi utara 10 tahun dan aku tahu sangat bab takfiir orang lain nih…nur fakhrul toksah lah nak klentong kita semua, aku terlibat dengan perpecahan salafi ini dah lama dah.
    Wrote by sokongsalaf.

    Bagi Ana ikhtiraqul jamaah @ummah pasti berlaku & akan terus berlaku walau pun dlm gerakan mana sekali pun. kemungkinan besar itu takdir ilahi. Impian utk melihat gerakan 2 ini bersatu amat sukar lantaran kedegilan & keegoan masing masing. Masing2 klaim mereka benar, puak tu salah bukan salaf kita salaf. Mereka salafi ikhwani, salafi Murji’i, salafi khawarij, salafi Mu’tazili and so on. Itulah kata kata yg keluar dri mulut mulut yg mengaku salafi pada abad ini. Hasrat utk bersatu jauh sekali, kecenderungan utk mencari aib & kesalahan orang lain begitu meluap luap…. bersambung. …………………………

  7. Ma’af Ana buat pembetulan: Bagi Ana ikhtiraqul jamaah @ummah pasti berlaku & akan terus berlaku walau pun dlm gerakan mana sekali pun.

    Sepatutnya iftiraqul bukan ikhtiraqul.

  8. Sesungguhnya banyak kelompok-kelompok bid’ah mengaku-ngaku berada di atas manhaj salaf sholih, namun pengakuan mereka ini tidak dapat diterima (begitu saja) karena pengakuan mereka ini hanyalah klaim belaka yang tidak disokong bukti (dalil). Sekiranya pengakuan belaka bermanfaat dengan sendirinya, maka niscaya (pengakuan) Yahudi dan Nasrani juga bermanfaat tatkala mereka mengklaim bahwa surga itu hanya khusus bagi mereka saja, sebagaimana yang difirmankan Alloh tentangnya :
    Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: “Sekali-kali tidak akan masuk surga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani”. demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: “Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar”. (QS al-Baqoroh : 111)

    Seandainya pengaku-ngakuan belaka membuahkan manfaat dengan sendirinya, niscaya Fir’aun adalah orang yang benar dengan apa yang didakwakannya, dimana Alloh menfirmankan tentangnya :

    Fir’aun berkata: “Aku tidak mengemukakan kepadamu, melainkan apa yang Aku pandang baik; dan Aku tiada menunjukkan kepadamu selain jalan yang benar”. (QS Ghaafir : 29)

    Sesungguhnya pengaku-ngakuan (klaim/dakwaan) belaka tidaklah diterima begitu saja kecuali dengan disertai keterangan dan burhan. Imam Bukhari dan Muslim telah mengeluarkan di dalam Shahih mereka dari hadits Ibnu ’Abbas Radhiyallahu ’anhuma bahwasanya Nabi Shallallahu ’alaihi wa Salam bersabda :

    ”Seandainya manusia diberi hanya cukup dengan dakwaannya saja, niscaya manusia akan mendakwakan darah dan harta seseorang. Hanya saja orang yang didakwa cukup dengan bersumpah.” (lafazh riwayat Muslim)

    Allahua’alm

  9. woo gitu, jadi Pak Sudarjo (kroni Rasul Dahri) tak terimalah Mufti Perlis dari aliran salafi?

  10. Nak Musa,yang berkroni kroni tu ciri cirinya org Nasionalis.

  11. Kok gitu kroni itu tidak boleh, nasionalis, maka apa saudara menantu Kiyai Rasul Dahri.
    Atau bibi Rasul Dahri?
    atau gayaknya pencacai ?

  12. Nak Musa,dibulan Ramadhan yang mulia ini, kok terus terusan lagi melakukan dosa ngunjing dan mencaci. Sepatutnya dibulan Ramadhan yang merupakan penghulu segala bulan Kita menjaga tutur kata supaya pahala puasanya tidak berkurangan.

    Nasihat Saya…

    Semoga dibulan Ramadhan yang mulia ini kita akan diberikan kekuatan
    untuk memperbanyakkan ibadah dan dijauhkan dari maksiat.Gunakanlah peluang
    dibulan Ramadhan untuk meperkukuhkan tali persaudaraan sesama Isam.

  13. Bodoh betul korang ni, bergaduh pasal organ! Siapa nak derma, biar dia derma, siapa yang taknak biar saja! YAng terang2 haram, tak nak lak kamu tegur. Soal Khilafiah ni janganlah nak panjang2 kan lagi. Imam Hambali pun kadang2 berbeza pendapat dengan Imam Syafie, walau pun Imam Syafie gurunya. Kita kena bersatu!

  14. Betul tu siapa nak derma birlah dia derma sapa tak mau tak yah…..
    Tak dermapun jadi tanah gak…….
    Lainlah kalau dah kenal Allah, kena minta izin dulu dengan Allah…..

  15. Radzi, kau buat fatwa sesat kau mintak izin dengan Allah ke? Patutlah kau boleh buat fatwa sesat tu..Allah izinkan kau buat..kesian aku tengok kau…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: